Descarrega’t el track

Interessant excursió que ens han preparat hui els companys Daniel Ferrer i Paco Julià pel massís muntanyós de la Serra d’Irta a la comarca del Baix Maestrat. L’excursió ha estat una travessa lineal de la serra entre les poblacions d’Alcossebre –llogaret costaner- del municipi d’Alcalà de Xivert i la de Santa Magdalena de Polpís, tot travessant de sud-est a nord-oest la majoria del Parc Natural de la Serra d’Irta.

L’autobús ens ha dut a 54 senderistes fins al capdamunt de la Urbanització El Pinar  sobre les 9.00hores amb una temperatura excel·lent, certament alta per l’època de l’any en la que estem. De seguida hem començat a caminar en direcció nord per una pista al principi molt costeruda que no tarda en suavitzar-se. A les 9.45 i separant-nos lleugerament a l’esquerra de la pista arribem a la Torre Ebri. Torre de guaita i vigilància del sistema de defensa del castell de Xivert mantinguda en molt bones condicions i on Paco Castelló ens fa la fotografia de grup. Tots xalem de les magnífiques vistes a banda i banda de la serra, per la part est, la immensa mar com un espill i amb les illes Columbretes com a referència de màxim interès i per l’oest amb les vistes del poble d’Alcalà de Xivert i les seus horts i les vies de comunicació presents en la vall d’Estopet –la carreta N340, l’autopista A7 i la via ferroviària entre València i Barcelona-.  Fem l’eixida de la torre en direcció nord a través d’una curta pista asfaltada que ens retorna a la pista de muntanya per la que veníem. De seguida venen dos bifurcacions seguides que agafem per l’esquerra sempre en direcció a l’alt de Campanilles. A les 10.15 hores a una clariana de vegetació fem la parada per esmorzar i al seu acabament a les 10.45hores, Daniel indica que l’opció B –acompanyada per Pepe Hernández haurà de retrocedir uns cinquanta metres fins a una bifurcació que acabàvem de superar amb un indicador que assenyalava, a l’esquerra cap al Barranc de la Carrera per on continuarà cap Alcalà de Xivert després de passar per el castell templer de Xivert. Castell que ha tingut recentment importants obres de consolidació.

L’opció A continuarà ara per senda la seua ruta seguint en la direcció ja indicada amb un fort descens inicial que prompte alterna en pujades continuades fins que a les 11.30hores arribem al pic de Campanilles. Vèrtex geodèsic de 572metres d’altitud no massa remarcable però sí ben visible al mig d’una ampla plana. La senda ben marcada continuarà serpentejant per la serra a voltes crestejant a vegades faldejant també pujades i baixades sempre a prop de la línia axial de la serra i amb vegetació arbòria molt irregular amb preponderància de matolls. A les 11.45hores arribem al coll de la Palma on un indicador indica a la dreta cap Alcossebre pel Barranc de la Parra que ja vam baixar en una excursió sobre l’any 2012. Nosaltres continuarem tot seguit en direcció a Santa Magdalena.

Poc després l’amic Pepe Higón ha tingut una caiguda fortuïta que li ha impedit continuar el seu pas a ritme normal. Només la forta voluntat del lesionat li ha permés d’acabar tota la distància pel seu propi peu. Esperem el seu prompte restabliment

Tot comptat i degut a l’avançada hora s’ha decidit retallar la part final i baixar cap a Santa Magdalena de Polpís per pista de muntanya directament des del punt de la Mallada de la Rabossa on havíem arribat a les 14.00hores.

Hem arribat a Santa Magdalena a les 14.40 hores després d’haver recorregut en total 15.4Kms. i haver pujat 588metres d’altitud acumulada. A continuació l’autobús ens ha dut al restaurant Xivert d’Acalà.