Descarregat el track

Cinquanta-un senderistes han assistit a la marxa circular que, des de la Iessa pujarà a l’Alto Negro.

Hem hagut d’anar per Alpont, perquè pel Villar la ruta estava tallada per obres.

José Ramón, que junt a Gregorio Mora i Javier Mir, han preparat la ruta, arribant, ha explicat la ruta, en les seues variants A i B.

L’autobús ha aparcat a l’eixida de la Iessa en direcció a Higueruelas. Estem a 1040 m i el matí és fresquet, però com sabem, no tant com tocaria.

Comencem a caminar a les 9 h. Pel camí de l’Hondo de la Cederilla, que passa per un barranc.

Ara, pugem per un camí més estret que arriba al Colladillo (1055 m). Ve un tram pla a l’ombra i, a les 9.50 h, comencem, per senda a l’esquerra, la pujada.

La muntada dura quaranta minuts. La part final, al sol.

Arribem a les 10.30 a l’Alto Negro. Són 1254 m que puntuen per als VINT-I-CINC MILS.

Allí estan fent un edifici d’obra per al nou observatori forestal. L’observatori actual, de fusta, està al costat. Un parell de camions formigoners acaben de descarregar.

Baixem un poc a l’àrea de descans de l’observatori astronòmic de l’Alto Negro. Són taules i bancs ideals per a parar a esmorzar. Les 10.35 h. Hi ha cartells astronòmics informatius i una casa, també de fusta. El descans dura la mitja hora, que acaba en la foto de grup. José Ramón indica que, per l’esquerra, han de baixar els de la B (guiats per Pepe H. Calvo), mentre que els de la A ho faran per la dreta, guiats per J. Ramón, ajudat per Javier i Gregorio.

Només girar a la dreta cara avall, estem en el collado de Aranda, a 1178 m, on s’abandona el camí que portàvem, per a seguir baixant, però per senda. Eixa primera baixada, entre sol i ombra, acaba en la capçalera del barranc de Rus. Les 11.25 h i 1120 m.

Pugem per senda, travessem el camí de Los Altos, arribant a un coll a 1160 m. És la capçalera del barranc de La Pelarda. Encara es veuen bancals abandonats. A la dreta, el magnífic ginebre de Los Altos. Caminem dotze minuts en pla i reprenem una baixada que durarà prou. L’equip de tres rectifica uns metres, i entrem per la dreta a la vora d’un camp d’ametllers. Arribem al camí d’El Obrero. A l’esquerra. Les 12.02 h.

200 m, camí a la dreta, estan les restes del corral d’El Obrero. El barranc de La Pelarda va al costat.

Arribem a una bifurcació de camins. El que portàvem aboca en el camí de Las Pedrizas. Avant i arribem al punt més baix del dia, a on la rambla d’Ahillas rep el barranc de Rus. Estem a 920 m i són les 13 h.

A partir d’ací serà tot de pujada fins a la Iessa. Seguint el mateix camí entre camps, l’abandonem per la dreta a les 13.10 per a caminar 20 minuts pel llit de la rambla.

A les 13.30 h deixem la rambla i passem a l’asfalt de la carretera de la Iessa a Ahillas, encara que uns quants es resisteixen a abandonar el llit pedregós, però s’incorporen a la carretera en 200 m.

Un poc abans de passar junt al cementeri municipal, la pendent es fa un poc més forta (i el sol, també). Estem arribant al poble. Passem els carrers i final en l’autobús a les 14.10 h.

Anem a dinar al restaurant La Iessa. En acabar, Rafa Cortés proclama que Toni Limonge i Carlos Polo han polvoritzat els 7.000 km.

Mentre servien els cafés, Carlos Polo reparteix bombons en una gran safata a caramull; Toni Limonge convida a aiguardent i licor d’herbes gallecs i, també, mistela de moscatell.

Hem d’agafar l’autobús a la porta del bar en el carrer estret de la travessia de la Iessa. El grup ho fa àgilment. I és que eixe carrer, de sobte, s’ha convertit en un anar i tornar de grans camions i un autobús escolar. Maniobra perfecta.

De tornada, Rafa Cortés diu que s’obri, del 16 d’octubre al 16 de novembre, el període de presentació de candidatures per a la renovació de la comissió gestora d’AGMT – València. També que per a la pròxima setmana s’ha canviat la ruta. Serà a Villar de Olmos i el canyó del Reatillo, coordinats per José Ramón i Vicent Ibáñez.