Descarrega’t el track

Magnífica excursió circular per la comarca de la Foia de Bunyol amb eixida i arribada a Setaigües és la que ens ha proposat l’amiga Amèlia Dols.

L’autobús ens ha dut a 56 senderistes i tres més arribats en dos cotxes particulars que hem fet cap a la zona nord del mateix poble des d’on partia l’excursió. El camí recorrerà una part d’un llarg circuit que uniria les conques dels rius Túria i el Cabriol i que queda molt ben assenyalat mitjançant unes vistoses estaques de fusta .

Eren les 8.45hores i el matí era realment fred –al voltant dels 2º Celsius- quan hem començat a caminar en direcció nord. Prompte i en una desviació a l’esquerra ens hem endinsat en el Barranc del Papan que coincideix amb el PR-360. De seguida hem trobat la font –ara seca- del Papan i la seua àrea de pícnic amb uns magnífics exemplars de xops o pollancres que per l’estació de l’any estaven completament despullats de tota fulla. Pel llit del barranc hem continuat l’ascensió el gros dels excursionistes i un xicotet grup de quatre o cinc ha preferit agafar una pista paral·lela per no passar la dificultat que sempre entranya el llit pedregós d’una rambla.

A les 9.20 hores s’ha fet un alt de re-agrupament on Amèlia ha explicat que hi havia la possibilitat d’una tercera alternativa a les dues que ella ha proposat que més avant es desplaçaria cap a l’oest passat pel baixos de Penya-rubia i que també tornaria a Setaigües.

Després d’aquesta explicació, continuem avant ara a una certa altura del barranc i són les 9.50hores quan arribem a un mirador assenyalat per un magnífic pi on la vista es recrea dominant el barranc. Poc després a les deu parem a esmorzar enfront d’unes grades molt remarcades en una revolta del barranc. El sol ja a una certa altura ens arriba a tots i la temperatura és certament més alta. El dia queda magnífic i calmat. Des d’allà ja es divisen les cases de la Vallesa.

A les 10.30hores mamprenem el camí tant l’opció A com la B i és en aquest punt on es separen, continuant l’opció A en direcció nord i la B agafant un camí a la dreta que pren direcció, en principi, sud-est i que els durà també a Setaigües despès de caminar uns 10kms i passant per un aeroport d’emergències.

L’opció A continuarà en direcció nord i seguirà pujant d’una manera molt progressiva i a les onze s’arriba a les cases de la Vallesa i la magnífica font de la Vallesa on Paco Castelló fa la fotografia de grup.

A partir d’aquest punt el nostre camí abandona el PR-360 i fa un gir en direcció sud-est i

continua per pista de muntanya fins a trobar-nos la carretera de Setaigües a Gestalgar que seguim uns 350 metres. El nostre camí, al punt, es separa de la carretera per la dreta i prompte passem pel punt més alt del recorregut amb 916 metres d’altitud des d’on comença el descens després de passar pels colls de Zarcejo i de Garravacas i ara en direcció sud-oest. Continuant en eixa direcció agafem el barranc de la Tejeria que ens durà a la part més meridional de Setaigües. Vorejant el poble per l’est, arribarem a la part nord on ens espera l’autobús. Són les 13.15 hores després d’haver recorregut 14,5 Km i d´haver salvat un desnivell acumulat de 531m segons els càlculs del mecanisme ben calibrat del company Joan Romero.

L’eficient cuina de la Venta del Pilar de Bunyol ens ha fet per recuperar forces i a l’acabament de l’àpat, s’ha anunciat que l’amic Jaume Llorente ha complit els 2.000km fent també de manera  incansable, simultània i efectiva de TERMINATOR de la processionària del pi.