Descarregat el track

La proponent de la excursió de hui, Amèlia Dolz, ha preparat un traçat circular molt interessant per la comarca de la Foia de Bunyol en un recorregut sense massa vegetació arbòria però d’amples paisatges i no massa freqüentat pel grup.

Després de reagrupar-nos en la gasolinera al voltant de la cementera, hem continuat amb el cotxes fins una carretera molt poc transitada de les seues proximitats on hem pogut aparcar sense cap dificultat.

En un dia brillant de bona visibilitat y de bona temperatura encara que una miqueta fresca a les hores primerenques, a les 8:40hores hem partit 52 senderistes per una pista asfaltada que en direcció Nord-Oest ens dirigia a les restes del corral de Climent per un camí de pendent moderada pel que hem muntat una volta s’ha acabat la pista asfaltada. Guanyem la collada del susdit corral i deixem darrere, cap al Sud-Est l’ampla vall que dona eixida al Barranc del Gallo, més conegut pel Barranc de Xiva i que té en sa part central les diverses instal·lacions de la fàbrica de cements.

En aquest punt si dirigim la nostra mirada cap al Nord veiem al nostres peus una altra ampla vall tancada en cercle que forma la part inicial del barranc  del Gallo. Al bell mig de la vall es distingeix clarament el corral de “el Litro” que conforma una aïllada i recent construcció que no sembla de labor. En la seua direcció ens dirigim en suau descens arribant al corral a les 10.00 hores i a l’ombra dels pins que la protegeixen del sol, parem a esmorzar.

En acabant, els grups A i B es separen i el grup B agafarà barranc avall en sentit Sud-Est ja cap al punt de partida i el grup A agafa el barranc en sentit contrari i aigües amunt pel llit del barranc. Aviat se n’eixim del llit i agafem un camí a la dreta que ens fa pujar per la marge dreta del Barranc de Penya-mala que és tributari del d’el Gallo o de Xiva. Pujant per aqueixa marge i després de passar per dos grans abeuradors arribem al punt més Nord-Occidental de l’excursió, la Font de la Panya-mala. Girem gairebé 350º, passem unes cases aïllades i guanyem una collada que dóna accés a la Cuesta del Clavel.

Baixem la Cuesta del Clavel –pista asfaltada- per uns 4km i la majoria agafem un a senda a l’esquerra, no molt ben senyalitzada que en fortíssima rostària i verticalitat rampant ens duu al capdamunt de la Faixa de la Retura. Un reduït grup ha declinat aquesta forta ascensió anant-se’n Cuesta del Clavel avall fins als cotxes. Ens reagrupem al cim de la faixa –on un DRON teledirigit per l’amic Guerri ha estat guaitant-nos per si de cas calia assistència!- i mamprenem el camí de tornada. Sempre en gradual descens per pista de muntanya i travessant, prop de l’actual cementera, diverses antigues instal·lacions de la molt antiga explotació industrial, arribem als automòbils sobre les 13:30hores.

La tradicional Venta del Pilar de Bunyol ha servit, com sempre, un excel·lent sortit de plats que ens han permés de recuperar les forces després d’haver caminat  12 km i haver pujat 450m de desnivell acumulat