Seguint les etapes del GR-36 entrem en el cor de la serra d’Espadà, entre Torralba del Pinar i Alcúdia de Veo. Hui, cinquanta-tres. La durem Paco Castelló i jo.

Ha eixit un dia bo. A l’arribar a Torralba es veia blancor en els camps, però, al final de l’etapa l’oratge era plenament primaveral.

Iniciem la marxa a les 9.18 h, per un carrer ascendent empedrat. En el pal del GR-36, indicacions del SL-103, una circular per Torralba de 7,6 km.

La ruta de hui s’ha caracteritzat per ser pràcticament senda, per haver molta vegetació i perquè al llarg del recorregut s’ha pogut comprovar la desfeta del temporal de neu passat, que ha deixat una gran quantitat de pins trencats, caiguts, alguns travessats en el sender, que hem hagut de salvar.

Toquem uns metres la pista asfaltada de Villamalur i ens abandona el SL.103. Ara, a baixar per senda. Més avant, apareixen senyals de PR, però no l’identifique. Només diu “SL-CV Pinar”. A les 9.50 h, entrem en el terme de Villamalur.

La senda té un tram de bona pujada, encara que curta. En arribar al punt més alt, parem a esmorzar. De les 10.30 a les 11 h. A l’esquerra, el sol enllumena la cara sud del Penyagolosa. Estem en la ratlla del terme d’Aiòder, que tocarem molt poc. Tornem a la faena, ara de baixada. Acaba i a pujar. La senda és bonica. Apareixen les primeres sureres amb la soca vestida d’hedra. Arribem a la pista asfaltada de Villamalur que passem perpendicularment. Allí hi ha un pal del PR-276 (Sendero de Ayódar) que ve de l’esquerra del poble. Les 11.15 h.

GR-36 i PR-276 avancen cap a Villamalur, que apareix a la vista. La senda té un tram de roca llisa. La senda baixa a la mateixa pista asfaltada d’adés. Per ella, arribem a l’àrea recreativa de la Fuente del Prado. Marca a una altura de 640 m. A la dreta, ix el Camino Viejo de Matet i Pavías. El PR-276 continua pel poble de Villamalur per a tornar a Aiòder. Les 11.50 h.

Per la dreta, deixem l’asfalt i entrem en el llit de la rambla de Villamalur. Cudols i pedres codisses. Corre prou aigua en el sentit contrari a la nostra marxa. L’aigua de la rambla seguirà avall fins a unir-se al Millars en la mateixa Espadella.

L’aigua la passem moltes vegades: unes per guals de roques, altres de més fàcils amb pedres grosses. També s’ha de caminar sobre una capa fina d’aigua sobre una estora de pedres.

Acabem en la pista de Matet, una senda ampla de terra. A les 12.18 h, amb molta vegetació, passem el corrent d’aigua del barranc del Tajo. Allí mateix s’ajunta amb el barranc del Quinquillero. Anem per senda pujant al seu costat pel paisatge del dia: pins tallats i tombats.

Una pujada forta i curta ens deixa en el punt més alt del dia, on passem del terme de Villamalur al de Suera.

Fem una baixada continuada, passant per una surera monumental. Arribem al barranc de Pedralba, que també passem. Aboca un poc més avall confluïx amb el barranc de Castro.

Travessem la pista de Pedralba. A la dreta, a la font del Cantal, a l’esguerra, pista cap a Suera. Anem pel camí d’enfront. És la pista de la Campana, un camí de terra ascendent que arriba a les casetes de la Campana. En la façana de la casa principal penja una campana molt sonora feta per part d’un obús (l’ogiva) de la guerra civil. La fem sonar amb moderació.

Quan estem tots reunits, fem la foto de grup (13.25 h).

Enfront tenim la paret de pins que encara s’ha de pujar. En realitat del mas de la Campana ix un camí que de seguida es convertix en senda molt costeruda. De rodeno i molt vegetal, un tros còmode final arriba al collado de Pedralba. L’alt de Pedralba a la

dreta i l’alt de Molina a l’esquerra. (13.55 h).

Ve la baixada del dia, una senda de rodeno exigent que baixa amb molt de pendent per la Barrancada. Al final, el pla desitjat, una àrea recreativa, la font de Sant Pedro i un pont de la carretera sobre el riu de Veo.

Allí mateix, Alcúdia de Veo i l’autobús. Les 14.35 h.

Anem a dinar a Tales. En acabar, Pepe L. Tortosa fa una indicació sobre el divendres per a un assaig de voluntaris de cor i proclama a Ricardo Valera com a Cavaller Senderista.