Descarrega’t el track

En un dia perfecte, hem fet una marxa per la serra d’Agullent des del mateix poble d’Agullent fins a Benissoda, passant per l’alt de la Cova Alta.

La serra d’Agullent, del prebètic extrem i de 12 km de longitud, separa la Vall d’Albaida del Comtat. Vicent Soler, coneixedor d’una zona veïna del seu entranyable Agres, ha facilitat que hàgem tingut una bona experiència senderista, amb bons recorreguts, extenses vistes, visites interessants i programació perfecta rematada per un bon dinar.

Comencem a caminar, carrers del poble  d’Agullent amunt acabem en paratge pintoresc de la font Jordana. Anem a anar ara pel PR-134 que va d’Agullent a Agres. Passem a l’altra part del barranc i, per senda, comencem a remuntar fent esses entre pins. Els pins s’acaben. L’incendi de setembre del 2010 ha deixat una estesa de soques de pins tombats, uns altres amb 1 o 2 m segats. Hem de saltar per damunt d’un pi gros travessat en la senda.

Al sol, arribem a la senda dels Enginyers, eixa senda que fon tan ben construïda per a unir les cases forestals del sud de la Vall d’Albaida. En eixe tram la senda és el PR-121, d’Ontinyent a la casa del Clau i la cova Alta. La seguim un poc per la dreta. Amunt seguix uns 100 m el nostre PR-134, que de moment abandonem anant un tram per la senda dels Enginyers, que en este tram confluïx amb el camí de la Fonteta del Patge, camí més ample. Pinada a l’esquerra i coscollar a la dreta. Enfront i a uns 200 m una casa.

Però Vicent abandona el camí per l’esquerra i comencem a pujar entre pins per arribar a una pedrera antiga, de parets verticalment excavades sobre roca grisenca. Enmig del conjunt, està, recentment restaurada la cava de la Pedrera. De 8 m de diàmetre i una altura restaurada de 7 m, les seues parets també estan tallades perfectament pels antics pedrapiquers.

Un poc més amunt, arribem a un camí ample que va per la culminació de la serra. Separa, al sud, el terme d’Agres; al nord, passarà pels d’Agullent, Benissoda i Albaida. A la dreta te uns pins que ens donen ombra. De seguida trobem el pal de la senda del PR.134 que havíem abandonat. Avant, camí i PR-134. Passem per unes pedreres a l’aire lliure. A la dreta, el poble d’Agres i, dalt, el Teix. Enfront, la figura única que, des esta perspectiva oferix el Benicadell.

A les 10.10 h, arribem a una creu de camins. El que travessa és el camí Vell d’Albaida a Agres. A l’esquerra, el PR-134.1, variant que va a la font del Patge. A la dreta, se’n va el PR-134 cap a Agres. I, en eixe punt és a on parem a esmorzar. Fem la foto de grup. Les 10.44 h.

Els del grup B se’n van per l’esquerra pel PR-134.1 avall, passant per la font del Patge.

I el grup A seguix per la pista. Arribem al coll de Santa Anna a les 11.02 h. (721 m). Ací, la senda de la Palla travessa el camí des d’Albaida a Agres. Senda de la Palla cap a Albaida serà per a on es tornarà després. Seguim un poc més i en ascensió. Deixem el camí a les 11.15 h, anant per l’esquerra per una senda estreta entre el coscollar. Puja i baixa un poc i arribem a la creu de la Cova Alta. En este punt tan senyalat, amb un gran pedestal de pedra que sosté una creu de ferro estigueren els pioners del nostre grup un 6 de juny de 1999 (en la foto voreu als “xicons” Margarita Urtiaga, Fernando Beltrán i Pepe L. Tortosa). Després hem tornat un 29 d’octubre de 2003, un 12 de novembre de 2008, un 16 d’abril de 2014 i hui. Foto de grup amb senderistes nous i uns altres, ara, més “experimentats”.

Avancem un poc més fins al vèrtex geodèsic de l’alt de la Cova Alta (882 m i les 11.50 h). Fotos i a vore el colossal paisatge de tota la Vall d’Albaida, Benicadell, Bèrnia, Puigcampana, Aitana i un etc.

Tornem per a on hem vingut, passant per la creu. Un poc més avant, un grup reduït baixa per una canal marcada amb pintura blava. Pugen un poc per la roca del cingles de Dalt i passen de llarg de la senda que a pocs metres arriba a la cova Alta. Senda en esses avall, arriben a la senda de la Palla per a on vindrà el grup principal.

El grup principal a tornat al coll de Santa Anna, seguint per la dreta per la senda de la Palla, que mor en el camí de la Covalta. Més avall, junt al puntal de la Rabosa, parada de reagrupament. Pal indicador del PR-121 i del PR-103. Amunt, a la cova Alta. Avall, cap a l’alberg del Cau de la Trompa.

Però sense arribar a eixa antiga casa forestal, ara alberg, seguim pista de l’Ombria de la Covalta avant pel PR.121, en direcció a ponent. A les 13.27, travessem el camí de la Fonteta del Patge. No anem recte cap al castell Vell d’Albaida, sinó que per l’esquerra, per camí cimentat passem per les Casetes de la Vall de la Salut. Mitja dotzena de cabres grises, en una de les casetes veuen passar el grup multicolor.

Per la dreta, pel camí Vell d’Albaida a Agres (a trams de terra). Passem per la font del Baladrar (a l’esquerra), la bassa de l’Horta de Benissoda (a la dreta). Enfront, el cementeri. Seguint les estacions del calvari, passem per davall de l’autovia, entrant a Benissoda pel llavador públic de l’Horta de Benissoda. Junt a poliesportiu està l’autobús. Les 14.15 h.

A dinar al restaurant molt conegut pel grup de Sant Antoni. Ben alimentats i ben atesos.